Skip to main content
Blogikirjoitus

Enemmän on vähemmän

”Liijan paljo hyvvee on ihanoo”

”Liian kanssa pärjää aina – kunhan se ei ole velkaa”

 

Ensimmäinen sanonta luki erään yrityksen sisäänostajan sermiin kiinnitetyssä kyltissä.

Jälkimmäinen lausahdus on taas kyseisen yrityksen omistajan suusta.

 

Kumpikin ovat totta – vai ovatko?

 

Mainitussa yrityksessä oli kyllä kaikkea ja paljon. Hyllyissä, toimittajilla, käytävillä, pihalla, kilometrin päästä vuokratussa halvassa hallissa – ja taseessa velkaa.

Olemmeko onnellisempia ja enemmän turvassa, kun meillä on kaikkea paljon; tavaraa, ruokaa, kulkuvälineitä, dataa, seuraajia, tykkäyksiä, kahvii, tupakkaa – ja maailmanhistorian nopein netti?

 

”Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa”

 

Toissakesänä lähdimme kaverin kanssa veneellä järvelle. Mukana oli eväitä, suunnitelmana ajaa vene pienen ulkolaitaperämoottorin avustamana järvenselälle, sammuttaa moottori ja antaa sitten tuulen viedä vene kalliorantaiseen saareen, jossa syödään eväät.

Kelluimme järvellä pari – kolme tuntia kunnes saavuimme rantaan. Matkalla ehdittiin keskustella monenlaisista asioista. Ehkä sieltä veneestä käsin oli myös varsin merkityksellistä pohtia, mitä ihmeen tarkoitusta kiireellä loppujen lopuksi on?

Kun eväät oli syöty, oli aika suunnata veneen kokka takaisin lähtörantaan. Tässä vaiheessa käynnistettiin moottori. Kaverillani on mukana kaikuluotain, joka näytti myös veneen nopeuden GPS:n avulla varsin tarkasti.

Olimme ajaneet jonkin aikaa – kaasu pohjassa. Vene oli soutumallinen ja moottorin teho varsin alhainen, joten aluksen liukuun noususta sai vain haaveilla. Melu on niin kova, ettemme voineet lainkaan keskustella.

Jonkin aikaa näin edettyämme kaverini vähensi kaasua huomattavasti, ehkä noin puoleen alkuperäisestä. Veneen kokka painui alas ja melutaso väheni niin, että pystyimme keskustelemaan normaalilla puheäänellä.

Kaveri esitti kysymyksen: ”Arvaa paljonko nopeutemme aleni, kun vähensin kaasun puoleen”. Arvelin, että varmaankin noin puolet. Oikea vastaus oli 1,5km/h… Nopeus tipahti kymmenestä kilometristä tunnissa kahdeksaan ja puoleen! Soutuveneen lähestyessä runkonopeuttaan tehon kasvattaminen ei juurikaan lisää nopeutta, vain nopeuden tunnetta.

Keskustelumme sai uuden käänteen. Mitä hyötyä ”täysillä” ajamisesta on? Mitä kaikkea tässä maailmassa ajetaan täysillä? Mitä teemme ”säästyneellä” ajalla? Mitä vaikutus täysillä ajamista on polttoaineenkulutukselle ja sitä kautta ympäristökuormitukselle? Kuinka paljon nopeammin moottorin käyttöikä loppuu, kun sitä ajetaan ”täysillä”?

Olen aika usein yrityksissä vieraillessani muistellut tätä kesäistä venereissua. Monessa yrityksessä ”ajetaan täysillä” – oli tilauskantaa tai ei. Koko ajan on kiire – hoputetaan itseä ja toisia olemaan nopeampia ja tehokkaampia.

 

Miksi?

 

Oletko kiinnostunut näkemään ja kuulemaan, miten hyödyttömästä, kallisarvoista energiaa sekä ihmisiä turhaan kuluttavasta säntäilystä päästään eroon ja korvataan se hyödyllisillä, kestävästi tuloksia tuottavilla toimintatavoilla?

Lähetä minulle sähköpostia vapaamuotoisesti, niin otan sinuun yhteyttä ja sovitaan puolen tunnin maksuton puhelu tai Teams – tapaaminen.

 

lasse@lassehyny.fi

 

Kiitos!

 

Sinulla on Ratkaisun Avaimet!

 

Lasse