Skip to main content
Blogikirjoitus

Juhannus tulee myös tänä vuonna

Yrityksissä on vuosittain kaksi ehdotonta sesonkia: Joulu ja Juhannus. Mistä tiedetään, että joulusesonki on varmasti ohi? Siitä, että kuntosalit, uimahallit ja hiihtoladut eivät enää pullistele uudenvuodenlupaajia.

Miksi Juhannus on yrityksille sesonki? Suomalaisten kesälomat alkavat. Tuhansien järvien tuhannet rantasaunat ja miljardit sääsket / itikat / hyttyset odottavat ahkeraa puurtajaa työpaikoilta kesän lyhyeen lämpöön ja valon välähdykseen. Sekä tietysti loppuunsaattamaan mökillä kaikki mahdolliset tekemättömät työt.

Tästä syystä kaikki yrityksen kehitysprojektit tulee saada valmiiksi ennen kesäloman alkua.

”Juhannus tulee myös tänä vuonna.”

 

Kehitysprojektit

Yrityksissä on käynnissä vuoden ympäri lukuisasti erilaisia kehitysprojekteja. Yritysten toimintaa tulee kehittää, jotta taloudelliset tulokset parantuvat ja menestytään kokoajan kovenevassa kilpailussa. No, jos ei menestytä, niin ainakin pysytään leikissä mukana – asia näin hiihtokisatermein ilmaistuna.

Usein kehitysprojekteja johtaa projektipäällikkö toimitusjohtajan johtamana. Hallitus valvoo, että toimitusjohtajan johtamat projektit tuovat yritykseen kehitystä, jotta pysytään mukana kilpailussa.

”Juhannus tulee myös tänä vuonna.”

 

Kiire ja resurssivaje

Kysytkö usein kollegaltasi: ”onko sinulla kiire?”. Mikäli projektin alussa ei vielä ole kiire, niin lopussa lopulta tulee kiire. Projektipäällikkö syyttää kiireestä resurssivajetta. Toimitusjohtaja ei voi antaa lisää resursseja, koska koko projektisalkun budjetit paukkuvat pakkasella jo nyt, vaikka on kevät ja maaliskuun aurinko lämmittää niin, että vesi tippuu räystäistä.

”Juhannus tulee myös tänä vuonna.”

 

Parkinsonin laki ja S – käyrä

”Työ täyttää sille varatun ajan”, kertoo meille C. Northcote Parkinsonin laatima laki. Laki voidaan yleistää muotoon: ´minkä tahansa resurssin kulutus pyrkii nousemaan sen tarjonnan maksimiin.´ Vaikka projektipäällikkö saisi lisää resursseja, ne loppuisivat kesken – ja lopussa tulee kiire.

”Juhannus tulee myös tänä vuonna.”

 

Tilannekuva

Onko tilannekuva selkeä ja ajan tasalla. ”Ei ole”, vastaa projektipäällikkö toimitusjohtajalle. No, miksi ei ole?
”Meillä ei ole aikaa ja resursseja päivittää projektiaikataulua.”, vastaa projektipäällikkö. Tästä seuraa hämmennys ja hallitukselle esitettäviin raportteihin tiedot hankitaan RaHi – menetelmällä, kuten aina ennenkin. Tosin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokeillaan toiveikkaana ChatGPT:tä.

”Juhannus tulee myös tänä vuonna.”

 

Onni suosii valmistautunutta mieltä

Kuulostaako kaikki edellinen kovin tutulta? Menestyksen avaimet ovat  yksinkertaiset:

1. Tee oikeita asioita.

2. Tee oikeita asioita oikeassa järjestyksessä.

3. Tee oikeita asioita oikeassa järjestyksessä ja oikein.

 

Miten?

 

Tilaa Lasselta tiekartta: kartoitetaan tilanne ja laitetaan oikeat asiat oikeaan järjestykseen.

Juhannus saa tulla ihan vapaasti – myös tänä vuonna.